Den Lille Blå |
Kystlivredderens materiel
Af kystlivrednings-veteranerne Steen P. G. Jørgensen, Jens Møller Christensen og Mogens Kirkeby, anno 1991 Generelt om livredderens udrustning og materiel skal siges, at her må ikke spares. Der er tale om grej, som bliver udsat for ekstreme belastninger. Grej, som bare skal virke efter hensigten hver gang. I aktuelle situationer befinder forulykkede sig ofte på grænsen til død. Et uhensigtsmæssigt stykke udrustning kan således let give katastrofale udslag. I hvert enkelt tilfælde må man vurdere, hvad man ønsker at bruge materiellet til og så købe det bedst mulige til formålet. Dårligt materiel er nye faremomenter i stedet for hjælp. Endvidere må siges, skønt det muligvis kan virke en smule kontroversielt, at udseende spiller en utrolig stor rolle. Da livredningstjenesten det meste af tiden overvåger og udfører mange andre turistmæssige opgaver, og dermed først og fremmest bliver set, er det vigtigt, at det, man ser, kan give badegæsterne en følelse af, at de får service af høj kvalitet, og at de er i dygtige, sikre hænder. Heldigvis ser mange gode, formålstjenlige ting også ud, som de er. Materiellets ønskværdige egenskaber kunne være:
Det vil ofte være svært
at vælge, fordi ønskede egenskaber modvirker hinanden. F.eks.
mofvirker styrke lethed og omvendt.
Båden skal være tung
for ikke at ride på hver eneste bølge, men dog så let,
at den kan søsættes uden alt for meget besvær. Alle
grejerne skal være rustfaste og vandtætte. Redningsline skal
være stærk, men ikke for tyk og den skal kunne flyde. Livredderen
skal næsten altid være meget synlig. Mærkebøjers
forankring skal være tung, kunne synke hurtigt og holde fast på
bunden, så strømmen ikke flytter den. Alt efter hvilken kyststrækning
livredderen skal dække, og hvor mange livreddere, der samarbejder,
vil der være brug for forskellig udrustning. Vi foreslår følgende
forskellige vagttyper:
Ad 1. Hovedstation med 4 livreddere
Vedrørende både og motorer: De båd- og motortyper, som her er nævnt, er kendt og brugt af Falck og livredningstjenesten i Nordsjælland. De har bevist deres brugbarhed og driftsikkerhed. Med en beskyttelseskappe omkring skruen holder de til lejlighedsvise og uundgåelige grundstødninger. Bådene er utroligt solide og med et dejligt og nødvendigt lavt fribord, men de er meget tunge. Den høje vægt er en bagdel ved søsætningen, men en fordel i vandet. Den store motorkraft må anses for at være nødvendig, da bådene må påregnes at blive bordfyldte ved sejlads gennem hård brænding. En ny type båd, som for tiden afprøves af kyst- og farvandsvæsenets redningstjenester blandt andet på Anholt ser lovende ud. Denne ligner en gummibåd med stiv bund, men er i virkeligheden opbygget helt i fiber med kevlarforstærkning, og der er indenbords hydrojetmotorer. Denne konstruktion rummer flere fordele. Den er for det første lettere. For det andet er siderne runde, hvilket gør det lettere at hive forulykkede op af vandet. For det tredje er hydrojet fremdrivning fri for udenskrogsskruer, hvilket giver øget sikkerhed og manøvredygtighed foruden fuld fremdrivningskraft, når båden lige akkurat flyder. For det femte er den dieseldreven. Denne båd er på de vigtigste punkter bedre end de gamle ovennævnte. Men den er altså endnu ikke gennemprøvet, og slet ikke ved søsætning fra strand i hård brænding. Under alle omstændigheder er der tale om en prototype, som i øvrigt er for voluminøs i den eksisterende udgave (10,5 m). Priser Hvis man sætter en gennemsnitlig timeløn til 100 kr og ikke medregner omkostninger til standby-gebyrer, giver et kvalificeret skøn følgende resultat: Station 1. Oprettelse: 570 kr. Drift: 3.200 kr/dag - 22.400 kr/uge Station 2. Oprettelse: 220 kr. Drift: 1.600 kr/dag - 11.200 kr/uge Station 3. Oprettelse: 40 kr. Drift: 800 kr/dag - 5.600 kr/uge Station 4. Oprettelse: 80 kr. Drift: 800 kr/dag - 5.600 kr/uge Station 5. oprettelse;: 2.200 kr. Drift: 800 kr/dag - 5.600 kr/uge Vedligeholdelsesudgifter incl. henlæggelse til genanskaffelser efter nedslidning vil udgøre ca. 10 % af oprettelsesomkostningerne. Der bør være et fond til pludselige genanskaffelser. Eksempelvis koster en udenbordsmotor på 60 hk 50 kr. Særlige livredderområder Ud for de faste poster på land, kan der etableres markeringer af de intenst overvågede områder i vandet. Typisk kan man med 200 m afstand opsætte 2 skilte på land, der fortæller, at hér er et særligt sikkert område, hvor en livredder altid er posteret i umiddelbar nærhed. I vandet kan udsættes bøjer, som markerer grænserne dér. Yderligere udnyttelse af materiellet Når livredningstjenesten er etableret og grejet anskaffet, kunne man begynde at spekulere på en yderligere udnyttelse af det. Der findes "helvedeshunde", som er villige til at betale 500 kr. for et "bungy-jump" (elastik-spring), der tager i alt 5 min at udføre. Disse kunne f.eks. få et tilsvarende gys ved at forcere brændingen på 3. revle. Der findes ligeledes mange mennesker, som spenderer mange penge på store og små aktive "ferier" eller ture, såsom at forcere gletschere, sejle nedad brusende vandløb og lignende. Der findes mennesker, som holder af at samles med andre under komfortable forhold på store og små kurser om specielle emner. [Mere om KYSTLIVREDDERENS REDNINGSUDSTYR findes ved at klikke hér (Ligger uden for denne rapport) ] Nyhedsmedie for Kystlivredning
|